Melkkrukprincipe

Het Melkkrukprincipe is door schade en schande ontstaan. Na 10 jaar ondernemen is er terug gekeken welke organisaties wel functioneerde en waarom en welke niet. De belangrijkste conclusie is dat er een goede verhouding, de drie poten, tussen verkoop, operatie en administratie dient te zitten. Goede organisaties zijn in balans. Daar wordt door de operationele afdeling waargemaakt wat door verkoop afgesproken wordt. Er wordt marge gemaakt doordat er effectief gewerkt wordt. Vooral is de orderportefeuille gevuld. Hoe? Dat ligt aan de leiders die de organisatie in balans brengen, laten groeien en weer in balans brengen.

Een organisatie van 1,6 miljoen en blije klanten ging failliet door valend inzicht in marges en kosten.

Of

Door een te beperkte orderportefeuille wordt de groei niet behaald en blijft het idee een idee.

Balanceren tussen verkoop, operatie en financieel dus. De drie eenheid van het geheel zoals hieronder weergegeven.

Drie stappen naar doel

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *